Monday 26 March 2012

bila hati ingin berbicara

mungkin aku bukan kawan yang terbaik
tapi aku cuba untuk jadi kawan baik
aku mahukan kehadiran aku disenangi bukan dibenci
aku juga tidak cukup sempurna untuk semua
tapi aku cuba untuk memperbaiki ketidaksempurnaan aku
aku mahukan ketidaksempurnaan aku diterima bukan dicerca
aku bukan yang terbaik dan tidak cukup sempurna kerana aku bukan siapa-siapa
tak perlu menghargai jika dulu pernah membenci
tak perlu mencari jika dulu tak pernah mengingini
tak perlu kembali jika dulu pernah menolak pergi
menyayangi bila dibenci
mencari bila tak diingini
kembali bila tak sudi...
setiap orang punya harga diri...cukuplah sekali hati dilukai...

kita tidak tahu percakapan kita adakalanya membuat kawan kita terguris
kita tidak tahu percakapan kita adakalanya membuat kawan kita marah
kita tidak tahu percakapan kita adakalanya sedikit kasar utk seorang kwn
kita tidak tahu percakapan kita adakalanya membuat kawan memendam perasaan
perasankah kita bila kita melakukan kesilapan??? silapkah kita dalam menilai erti persahabatan??? tak semua apa yg kita tutur mampu ditelan seorang kawan @ sahabat krn mereka juga manusia yg punya hati n jiwa...

sanggupkah kita menunggu dan mengharap pada sesuatu yang belum tentu jadi milik kita...dan kita yakin ia tak kan mungkin jd milik kita???
manisnya tak seindah yg kita impikan...

bayanganmu dah lama pergi...
tak perlu diungkit dan diimbas kembali...
kerana bayanganmu umpama mimpi ngeri yang pernah aku hadapi...

bila terluka buat kali pertama
kita masih mampu utk tersenyum walaupun kecewa
kerana kita tahu manusia tak semuanya sempurna
namun bila kali kedua kita terluka kerana org dan sebab yg sama
mampukah kita untuk kembali tersenyum seperti yang pertama kalinya???
pahitnya menerima kali kedua hanya kita yang rasa...

senyum tak bermakna kita gembira
senyum tak bermakna kita tak terluka
senyum tak bermakna tiada duka yang mengiringi bahagia
kerana adakalanya kita menyembunyikan kelukaan
disebalik sebuah senyuman

No comments:

Post a Comment